4 Hooglanders actief in Hoorn.

Op zaterdag  19 en zondag 20 oktober werd het ranglijsttoernooi in Hoorn gespeeld. Twee dagen volop tafeltennis, een prachtige zaal met meer dan 35 tafels en heel veel spelers.

Rik, Jair en Sebastiaan op de zaterdag

Samen met de deelnemers van Over ’t Net en de coaches Rene, Koen en Juliet werd er al vroeg vertrokken naar Hoorn. Ruim op tijd om lekker in te spelen, en dat is belangrijk om te wennen en het gevoel een beetje te krijgen.

Rik speelde bij de junioren, door de afwezigheid van 1 tegenstander werd het voor hem een vijfkamp. Zijn eerste tegenstander was een bekende: Jelle Bijsterbosch van ZTTV. Na een snelle gewonnen eerste game kantelde de wedstrijd volledig en liet Rik de winst glippen: 1-3 verlies was het eindresultaat. De tweede wedstrijd weer een voorsprong, nu 2-0 voor. Ook hier sloop de tegenstander steeds dichterbij en werd het 2-2…. Met 19-17 in de vijfde game wist Rik deze te winnen. In zijn derde wedstrijd had Rik wel kansen, maar kon hij die onvoldoende benutten. Veel eigen fouten  zorgde voor een 1-3 nederlaag. In zijn laatste wedstrijd kwam Rik met 0-1 achter, maar hier zette hij alle zeilen bij en met veel pressie kon hij het tij keren en won hij deze wedstrijd met 3-1. Uiteindelijk belandde Rik op een gedeelde tweede plek, het onderling resultaat pakte voor Rik niet goed uit: hij werd vierde in zijn poule en daarmee eindigde zijn toernooi.

Jair speelde bij de kadetten in een zeskamp. Zijn eerste wedstrijd begon hij sterk: hij won de eerste game. De tegenstander kreeg steeds meer vat op de service van Jair en uiteindelijk werd het toch een 1-3 verlies voor Jair. Hierna een sterke wedstrijd: 3-0 winst door goed aanvallend spel en goed voetenwerk. De derde wedstrijd was voor Jair de lastigste: zijn tegenstander leek wel uit China te komen: werkelijk alles bracht hij terug! Prachtige rally’s, maar het punt was steeds voor de ander: om moedeloos van te worden! De vierde wedstrijd was een goede 3-0 overwinning, Jair had veel baat bij zijn service, en kon ook in de rally veel druk zetten. Bij zijn laatste wedstrijd kreeg de vermoeidheid de overhand, Jair kreeg last van zijn hak en kon niet meer optimaal bewegen. Hierdoor gingen de smashes vaak fout en moest hij zijn tegenstander feliciteren. Een vierde plek was het eindresultaat: er had misschien wel iets meer ingezeten, maar Jair hoeft zeker niet ontevreden te zijn.

Sebastiaan speelde ook bij de kadetten in een zeskamp. Zijn eerste wedstrijd verloor hij net met 2-3: volgens coach Koen had hier duidelijk meer in gezeten. Hierna herpakte Sebastiaan zich prima en won hij twee wedstrijden op rij. Sebastiaan speelde wat wisselvallig, maar bleef goed knokken en liet veel mooie rally’s zien. Zijn service en de hoeveelheid effect waar hij mee speelt zorgden voor veel punten. In de vierde wedstrijd moest hij zijn tegenstander feliciteren, maar zijn laatste wedstrijd won hij weer keurig. Hierdoor eindigde Sebastiaan op een gedeelde tweede plaats. Omdat hij van de ander had verloren werd hij uiteindelijk derde. Ook voor hem zat het toernooi er na de poule op.

Al met al een leerzame dag, geen Hooglanders in de vervolgrondes, maar wel weer veel geleerd.

Coaches Koen, Rene en Juliet bedankt!

Goed debuut Luuk in Hoorn

Zondag 20 oktober speelde Luuk van Amstel zijn eerste B-ranglijsttoernooi. Deelnemers moeten een B-licentie hebben, dit betekent dat vrijwel alle spelers Landelijk C of hoger spelen. Luuk was als laatste geplaatst in zijn poule maar hij begon direct sterk tegen de als eerste geplaatste Jesse Ho van Red Stars uit het Landelijk B. Met snelle, goed geplaatste slagen was Luuk de baas op tafel en hij won met 3-0. Daarna stond er een moderne verdediger op het programma, m.a.w. een speler die verdediging met noppen afwisselt met verrassende topspinaanvallen. Ook Jeen den Boer kwam uit het Landelijk B, en hij wist met Luuk met lastige services en afwisselend spel steeds weer in de problemen te brengen. Luuk kwam er in de 3e game beter in maar het was te laat om de wedstrijd om te draaien, 3-0 verlies.  De laatste poulewedstrijd was tegen Pepijn Buinink, net als Luuk een speler uit het Landelijk C. Deze wedstrijd was vooral een mentale test. Zijn tegenstander maakte in het begin veel gemakkelijke fouten, zodat Luuk een beetje inzakte en moeite had om het niveau weer op te pakken toen het nodig was. Pepijn bleek te beschikken over een snelle forehand, maar Luuk was net op tijd weer bij de les, 3-0. Hiermee werd Luuk tweede in zijn poule en daarmee geplaatst voor het hoofdtoernooi. Omdat hij een bye had in de eerste ronde kwam hij direct bij de laatste 16 terecht. Hier wachtte echter Jens Wiersma, een sterke speler uit het landelijk A (winstpercentage 75%). Luuk pakte direct de service van zijn tegenstander aan en won de eerste twee punten overtuigend. Daarna nam Jens de partij stevig in handen en won eenvoudig de eerste twee games. De derde game ging Luuk met vol risico er tegenaan en hij kon hierdoor even goed tegenspel bieden. Helaas kon hij deze derde game niet over de streep trekken en verloor hij met 3-0.

Al met al een geslaagd debuut van Luuk bij de B-licenties.2013-10-05 14.12.51

Mark bedankt voor het coachen!