Ervaringen van Onze Anouk van den Boom bij het EJK in Tsjechië

Door Karen en Robert van den Boom

Afgelopen zomer heeft onze 14 jarige Anouk van den Boom, die lid is bij Hoogland, maar competitie speelt bij Hilversum, samen met het Nederlandse tafeltennisteam deelgenomen aan de Europese Jeugd Kampioenschappen (EJK) in Ostrava (Tsjechië). Het EK werd vooraf gegaan door een 6-landentoernooi in Denemarken en een individuele trainingsweek in Roemenië .

Groepsfoto

Groot was de vreugde toen door bondscoach, tafeltennis beroemdheid en oud-Europees kampioene Bettine Vriesekoop bekend werd gemaakt dat Anouk was geselecteerd uit de beste Nederlandse talenten. Haar spel, inzet en positieve bijdrage en de groep werd door Bettine genoemd als motivatie voor de keuze van Anouk. Zij zou als “derde” speler en 1e jaars cadet met een rating van 1313 en spelend jeugd landelijk B meegaan, naast de hoger geplaatste speelsters Anna Peters,( rating 1657 Eredivisie dames, Limburg ) en Fleur Hoogeveen( Rating 1513. Jeugd Landelijk B, Emmen ) in de klasse Cadetten meisjes.

Het begon met een 3-daagse trainingsstage op Papendal met de hele EJK selectie (meisjes en jongens, onderverdeeld in junioren ( 16 t/m 18 jaar) en cadetten ( 14 en 15 jaar ). Het toernooi zelf duurde van zondag 7 t/m dinsdag 16 juli.

De reis begon een dag eerder via airport Eindhoven. De eerste 5 dagen werd het teamtoernooi gespeeld, waarbij Anna en Fleur de meeste wedstrijden speelden.

Op 7 juli werd door Anna en Fleur 3-0 gewonnen van Israel en vervolgens met 3-1 van Engeland. Op 8 juli werd met 3-0 van Schotland gewonnen, maar met 0-3 van Slowakije verloren. Op 9 juli werd Oostenrijk verslagen met 3-1. Anouk verloor daarbij een wedstrijd in 4 games. Op 10 juli was Slovenië aan de beurt. Het werd 3-2 voor Anna en Fleur. Op 11 juli de ontmoeting met Zwitserland. 3-1. Ook hier verloor Anouk een partij. ’s Middags werd van Bosnië gewonnen met 3-0. Nederland eindigde gelijk met de winnaar Slowakije en nummer 2 Engeland, maar werd 3e wegens onvoldoende game saldo. We moesten verder spelen om plaats 25 t/m 36. Nederland won vervolgens alle wedstrijden, met dus de 25e plaats als eindresultaat. Kampioen werd Frankrijk dat Rusland in de finale versloeg met 3-1.

Na het teamtoernooi begon het individuele toernooi, met tussendoor de dubbel partijen. Anouk was gekoppeld in de dubbels aan een buitenlandse partner bij de cadetten meisjes en mixed dubbel. Hier viel weinig eer te behalen, de tegenstand was simpelweg te groot.

Voordat Anouk werd toegelaten tot het hoofdtoernooi in het enkelspel (met 128 speelsters in een Knock-out systeem) moest Anouk zich eerst kwalificeren tegen een Schots meisje. Het begin was moeizaam, waarbij de zenuwen toch wel meespeelden maar kwam Anouk terug tot 3-0 .Haar ouders Robert en Karen van den Boom die ook aanwezig waren, dachten dat het klaar was. Maar ze moest nog een game want het spelsysteem bleek best of 7 te zijn. Het werd gelukkig toch 4-0. Oeffff!!

In het daarop volgende hoofdtoernooi werd gewerkt met indelingen op sterkte. Anouk werd gekoppeld aan een sterke Griekse, die duidelijk liet zien wie er beter was. Uitslag 0-4. Anna Peters won nog van een Zweedse maar verloor toch van een meisje uit Wales. Fleur Hoogeveen won van een Kroatische maar verloor van een Roemeense die uiteindelijk kampioen werd.

Daarna nog restte het troosttoernooi dat min of meer bedoeld was om de deelnemers die uitgeschakeld waren toch nog wat te laten spelen tijdens de duur van het toernooi. Ook nu moest Anouk tegen een, op papier, sterke speelster uit Oostenrijk, die ze kende van de landenwedstrijd. Na een 0-1 achterstand en 2-1 voorsprong werd helaas met 2-3 verloren.

Het toernooi zat er op voor Anouk. Nu kon ze, net als de voorgaande dagen, haar teamgenoten en de rest van de selectie aanmoedigen bij de laatste wedstrijden. Na een klein feestje de laatste avond konden ze weer op het vliegveld richting Eindhoven. Vanuit de NTTB was men tevreden over de behaalde prestaties. Anouk heeft zelf alles als zeer leuk, leerzaam en waardevol ervaren.

Op onderstaande link kan je nog een afsluitend interview op 16 juli zien van Bettine Vriesekoop met haar Cadettenteam over dit EK. ( doorscrollen tot 16-7 )