Ouder-Kind toernooi 2016

Verslag ouder-kind toernooi 2016

Afgelopen zaterdag was alweer de 6e editie van het ouder-kind toernooi. In 2010 is dit toernooi door Juliet van Veen opgezet als afsluiting van het tafeltennisseizoen. Helaas was zij door drukke werkzaamheden voor de tafeltennisacademie niet meer in staat om het toernooi te blijven organiseren. En dat vond ik persoonlijOuder-kind zaalk erg jammer, want het was altijd een leuk toernooi om aan mee te doen.  Vandaar dat het na een jaar van afwezigheid op de evenementenkalender weer door mij is georganiseerd. Er hadden zich 9 teams ingeschreven. Het merendeel van de teamsamenstelling bestond uit een tafeltennissend kind en een niet tafeltennissende ouder/volwassene. Er waren ook 3 teams waar juist de volwassene op tafeltennis zat en waar het kind juist de niet tafeltennissende partner was. In de voorgaande edities waren er altijd 2 poules en kruisfinales. Omdat we maar 9 teams hadden konden we deze editie een meerkamp houden waarin iedereen tegen elkaar moest uitkomen. Op die manier was je de gehele middag lekker druk met veel tafeltenniswedstrijden te spelen. Elk kwartier was er een nieuwe ronde waarin eerst de kinderen tegen elkaar uitkwamen. Daarna speelden de volwassenen tegen elkaar en de speelronde werd beëindigd met een dubbelspel. Elke wedstrijd duurde maximaal 4 minuten.

Ik had voor de gelegenheid één van mijn leasekinderen meegenomen. Zijn naam is Niels van Veen en hij is 14 jaar oud. Hij had  al 2 keer eerder aan het toernooi meegedaan en keek erg uit naar deze middag. Om 12.15 begon de eerste ronde, maar wij waren voor die 1e ronde vrijgesteld. Dat gaf mij de gelegenheid om naar wat andere wedstrijden te kijken. Zowel bij de ouders als ook bij de kinderen zaten er hele leuke en soms ook heel spannende partijen bij. Vooral als er 2 kinderen tegen elkaar moesten die beide op tafeltennissen zaten én een beetje aan elkaar gewaagd waren. Maar ook de wedstrijd tussen mij en Henk eindigde met maar 1 punt verschil. Overigens was dat geheel tegen mijn én Henk’s verwachting in in mijn voordeel uitgevallen. Ik kan mij niet meer heugen wanneer ik voor het laatst van Henk gewonnen had, maar weet zeker dat het heel lang geleden is geweest.

Je kon in een ronde maximaal 3 punten halen. Daarvoor moest je als team 3 keer zien te winnen in die ronde. Veel van de wedstrijden werden echter niet met 3-0 gewonnen. Vaak was het zo dat of de ouder relatief makkelijk kon winnen, of het kind. De eigenlijke wedstrijd werd dan beslist door het spelen van de dubbelpartij. Na 5 rondes werd het tijd voor een korte pauze. Iedereen kreeg van de vereniging een versnapering en een drankje aangeboden.   Na de pauze werden de laatste 4 rondes gespeeld. Het uitslagenformulier werd toen beduidend meer geraadpleegd dan tijdens de eerste helft van het toernooi. Er werd druk gerekend om te kijken op welke plaats men nog zou kunnen eindigen.

Tijdens de laatste ronde moeten Niels en ik tegen Rody en zijn vader. Beide teams hadden 16 punten en konden nog 1e of 2e worden. Het begon met een winstpartij van Rody op Niels. Daarna won ik van de vader van Rody. Het dubbel werd een spannende en beslissende laatste wedstrijd van beide teams. Op het eindsignaal bleek dat Niels en ik een krappe overwinning hadden behaald. Waar we dit vooraf absoluut niet ingeschat hadden werden we toch nog 1e. De nummers 3 en 4 hadden uiteindelijk evenveel punten, maar op onderling resultaat werden Thom & Gertjan 3e en Bas & Robert 4e.

In de kantine werden de prijzen uitgereikt. De plaatsen 1 t/m 3 werden beloond met een fraaie beker. Ik bedank iedereen die aan dit gezellige toernooi heeft meegedaan en hoop dat iedereen weer aan de volgende editie gaat meedoen. En als laatste nog even een woord van dank voor de moeder van Anouk. Zij heeft het gehele toernooi de standen bijgehouden en was verder ook de tijdwaarnemer.

Hieronder nog even de einduitslag van het ouder-kind toernooi.
Ouder-kind prijsuitreiking

1     Niels / Eric                  18