65e editie Hooglandse Kampioenschappen: Luuk van Amstel Hooglands beste

In een zinderende finale van de Hooglandse Kampioenschappen 2017 op zaterdag 7 januari verslaat de pas 17-jarige Luuk van Amstel zijn teamgenoot Jan Gerritsjans met 3-2. In de senioren B zegeviert Gerard van Dam in de finale over Rene Bornhijm. Ivo Heitlager blijkt een cupfighter en schrijft de overwinning in jeugd 13 t/m 17 op zijn naam. Anouk van den Boom is ongenaakbaar in jeugd t/m 12 en pakt met 11 winst- en 0 verliespartijen de 1e plaats en Rinus Gaasbeek trofee.

Voor hen die de ijssel getrotseerd hadden stuiterden de tafeltennisballetjes zich zaterdagmorgen in alle vroegte om de oren. De 65e editie van de Hooglandse Kampioenschappen is aangebroken. Met 60 deelnemers een redelijk goede opkomst.

Zoals de 65 jaar lange traditie het voorschrijft begint het toernooi met jeugd enkel en senioren dubbel. In de seniorendubbel zijn Jan Gerritsjans en Marcel Nieuwendelijk voor het derde jaar op rij de overwinnaars. In de finale versloegen zij het duo: Nick Lorist en Luuk van Amstel. De 3e/4e plaats is behaald door de koppels: Martin van Vliet/Jeffrey Lauffer en Jesse Coljee/Joseph van Sommeren. Het duo Jeffrey en Martin mag de verassing van de dubbel genoemd worden. Na meer dan een decennia geleden samen het landelijk C onveilig te hebben gemaakt werden de batjes uit de kast gehaald, en de rest is geschiedenis.

In de jeugd enkel 13 t/m 17 gingen gingen de 1e, 2e, 3e en 4e plaats naar in dezelfde volgorde: Ivo Heitlager, Maartje van der Lingen, Sven Bakker en Joost van de Grinten. Bij de prijsuitreiking werd opgemerkt dat waar de jeugd van Over ‘t Net in de vorige editie van de Hooglandse Kampioenschappen nog fungeerde als ‘kanonnenvlees’ ze nu wel een erg dominante rol speelden in het klassement. In de jeugd t/m 12 jaar ging de eerste prijs en Rinus Gaasbeek trofee naar Anouk van den Boom. Met 11 overwinningen en geen nederlagen was de concurrentie kansloos. De 2e en 3e plaats waren voor: Eva Pranger en Thom Bleeker.

In de middag was het de beurt aan de senioren enkel en jeugd dubbel. In senioren A was, naast het kampioenschap van Luuk, de grootste verrassing de nederlaag van Jesse Coljee, de ongekroonde koning van Hoogland. In de kwartfinale verloor hij van Marcel Nieuwendijk. Marcel Nieuwendijk werd in de halve finale verslagen door Luuk van Amstel. In de andere halve finale was Jan Gerritsjans de baas over een andere verrassing: de 15-jarige David Vrijhoeven. De troostfinale werd uitgevochten door Marcel en David en na een lange strijd gewonnen door David. De top 3 van het klassement zal niet vaak  zo jong zijn geweest. De 5e, 6e, 7e en 8e plaats zijn voor: Jesse Coljee, Rik van Es, Benjamin Engels en Joseph van Sommeren. In de senioren B pakte Gerard van Dam de titel door in de finale af te rekenen met René Bornhijm. De troostfinale werd gespeeld door Koen van Es en Henk van de Coterlet en gewonnen door Koen. De 5e, 6e, 7e en 8e plaats zijn voor: Niels Veldt, Leon Welkzijn, Ramon Dunk en Pieter Snoek.

In de jeugd dubbel gingen acht koppels de strijd met elkaar aan. Ook hier was de dominantie van Over ‘t Net zichtbaar. De eerste plaats was voor het duo Maartje van der Lingen/Ivo Heitlager, de 2e plaats voor Laurens van der Knaap/Joost van de Grinten, en de 3e plaats voor een Hooglands duo: Peter Pluim/Sven Bakker.

Ook opvallend was de onverwachtse maar meer dan welkome sponsoring van Domino’s Pizza. Na de prijsuitreiking werd het toernooi afgesloten met een overheerlijk Chinees buffet en feest tot in de late uurtjes.

We willen iedereen bedanken: van de organisatie tot vrijwilligers die hebben geholpen bij de barbezetting en het verrichten van hand- en spandiensten. Zonder deze helden was het al 65 jaar niet mogelijk.

Organisatie en vrijwilligers bedankt! En tot volgend jaar!

[table id=8 /]