Ik ga door met die slordigheden zolang ik het kan volhouden.

Interview Wim Bergsma lid van verdienste 20-5-2014

Wim

door Rein Muchall

Dag Wim, je bent op de afgelopen algemene jaarvergadering benoemd tot lid van verdienste. Dat is een mooie aanleiding om eens verder te praten over je belevenissen in de club.

Ok dat is prima, barst maar los

Je bent uit 1938 dus nu 76 jaar en daarmee het oudste lid van de club. Je bent lid geweest sinds 1971 tot 1992 en daarna van 1995 tot nu, dus bij elkaar 40 jaar lid. Wat zijn je eerste herinneringen?

Ik startte met een boete

Mijn eerste wedstrijd in 1971. Ik moest meedoen in het team van Paul Boon en David Greven, maar ik had nog geen bondsnummer en deed mee onder de naam van Jan …? . Tijdens de wedstrijd riep David naar mij : Hé, Wim…. Dat hoorde de tegenstander. Die was toevallig ook wedstrijdsecretaris. We kregen meteen een boete en mijn wedstrijd werd ongeldig verklaard. Dat vergeet ik niet meer.

Waren er ook dingen waar je met plezier aan terugdenkt?

Kaarten, Schieten en barbecueën bij bakker Janssen

Zeker, ik denk aan de vele kaartavonden die ik georganiseerd heb. Ik regelde de prijzen bij de winkeliers in Hoogland: worsten, snoepgoed, bonbondozen, glazen, van alles, maar ook de feestavonden zoals de feesten op de zolder bij Bakker Janssen aan de Hamseweg. We gingen schieten in de schietbaan op zolder en barbecueën in de tuin. Dat was supergezellig.

Ook leuke dingen met tafeltennis?

Feesten tijdens spelen

Dan denk ik aan de wedstrijden bij Douwe Egberts. Het leek meer op een feestje dan op een wedstrijd. We kregen hapje, gebakjes, tompoezen, maar ook drankjes ,biertjes en natuurlijk ook koffie tijdens de wedstrijd. Zo gezellig heb ik het niet meer meegemaakt. Ook bij AMF in Utrecht konden ze er ook wat van. Als er iemand jarig was, werd er bijna niet meer gespeeld, maar braken de festiviteiten los.

En minder leuke dingen?

Broer Henk

Het overlijden van mijn broer Henk die 10 jaar penningmeester is geweest bij de club in de tachtiger jaren. Hij overleed aan kanker.

Waarom die onderbreking in je lidmaatschap?

Ruzie bij het bekeren

In 1992 kregen we ruzie in het bekerteam. De laatste wedstrijd kwam ik bij de zaal, maar ik mocht van de andere teamleden niet meedoen omdat ze bang waren dat ik een wedstrijd zou verliezen. Ik was zo kwaad dat ik weggegaan ben bij de club en bij Hoevelaken ben gaan spelen. In 1995 werd Hoevelaken opgeheven omdat er te weinig leden waren en de gemeente de subsidie stopte. We zijn toen met 13 man lid geworden bij Hoogland.

Je hebt ook nog in de gymzaal aan de zevenhuizerstraat voor de drankjes gezorgd.

Kratten en sigarendozen

Ja, we moesten toch wat drinken. Ik heb jarenlang met kratten frisdrank en soms bier lopen sjouwen. Mijn schuur stond vol flessen. De kas was een sigarendoosje waar de mensen hun muntjes in konden doen. Dat deden ze niet allemaal want de kas had regelmatig tekorten.

De laatste jaren heb je de taak op je genomen om de wedstrijdbriefjes te controleren. Hoe ging dat?

10 fouten per week

Dat heb ik gedaan vanaf 1995. Elk wedstrijdbriefje controleer ik thuis op uitslag per partij, totaalscore, bondsnummer, wedstrijdnummer, wie heeft gedubbeld, persoonlijke score, onleesbare tekst. Er zitten gemiddeld 10 fouten per wedstrijdavond in. Ik ben er gemiddeld een half uur tot drie kwartier mee bezig. Bij de jeugd zelfs iets meer, Vaak een uur per week. Een foutje betekent een boete van gemiddeld 2,50 euro.

9500 Euro bespaard

Als ik daarmee reken met 20 wedstrijdweken per jaar vanaf 1995 betekent dit dat je inmiddels zo’n 3800 fouten er uit hebt gehaald en daarmee de club een kostenpost van ongeveer 9500 euro bespaard in ruim 500 controle-uren. Dan mag je wel benoemd worden tot lid van verdienste.

Ik ben blij dat je het zo stelt. Ik heb het met plezier gedaan.

Zit je je niet vaak te ergeren aan al die slordigheden?

Met plezier elke week ergeren

Soms wel, maar de leden doen het niet expres. Maar soms gooit een lid s’ avonds laat een briefje in de bus vol fouten of lege plekken en is dan verder niet bereikbaar voor vragen met het idee zoek het maar uit. Dan zit ik mij op te vreten. Maar het is maar een enkele begeleider die dat zo doet.

vraag aan vrouw Betty: Hoe kijkt u tegen deze soms ondankbare taak van Wim aan:

Hij moet toch een hobby hebben? Hij doet het met plezier, Dan vind ik het ook goed.

Alles gaat per computer tegenwoordig. Jij hebt geen computer. Hoe doe je dat?

Ik kijk de briefjes na en stuur ze dan naar Henk van Reenen en naar Eric Capello. Zij voeren ze in via internet.

Hoe gaat het met je eigen spel?

Niet spelen maar toch doorgaan

Ik kan niet meer spelen wegens vermoeidheid. Ik word daarom “niet spelend” lid, maar blijf de briefjes controleren zolang ik het kan volhouden.

Wim, we hebben allemaal respect voor alles wat je voor de club gedaan hebt en ik dank je daarvoor en voor het interview.