Historie

Het initiatief tot tafeltennissen in Hoogland kwam van kapelaan Batenburg van de katholieke kerk. In 1951 werd er begonnen met tafeltennis op twee tafels in een klaslokaal aan de Hamseweg. Onder begeleiding van de kapelaan kwam er een groep jonge mensen van 14 tot 18 jaar wekelijks bij elkaar om een balletje te slaan. De eerste naam waaronder HTTK-3werd gespeeld was Smash & Smile.

Al in hetzelfde jaar werd het tafeltennis in Hoogland met enthousiasme opgepakt. Er ontstond een echte vereniging inclusief bestuur met als voorzitter Herman Gudde. De vereniging verhuisde naar Concordia aan de Kerklaan en sloot zich aan bij de Nederlandse Tafeltennisbond (NTTB). Er werd direct deelgenomen aan de bondscompetitie met zowel jeugd- als seniorenteams.

In 1960 werd Sport Vereniging Hoogland (SVH) opgericht. Hier sloten vrijwel alle sportverenigingen uit het dorp zich bij aan. Ook Smash & Smile sloot zich aan en zo veranderde de naam naar SVH – Afdeling tafeltennis. De SVH maakte gezamenlijk gebruik van een sporthal aan de Zevenhuizerstraat waarin ook de tafeltennissers gingen spelen.

In 1974 werd Hoogland geannexeerd door de gemeente Amersfoort. Binnen de vereniging was het op dat moment door een gebrek aan bestuursleden moeilijk de club overeind te houden. Er waren slecht 20 leden. Vanwege de annexatie door Amersfoort kwamen er meer leden en eind jaren 70 werd er bij de senioren zelfs op 1e klasse niveau gespeeld.

De jeugdafdeling van de tafeltennis was nooit erg groot. Eind jaren 80 waren er slechts 6 jeugdleden. Onder leiding van een bevlogen jeugdtrainer Geert Damen groeide de jeugd in een jaar tijd van 6 naar 34 leden. Na zijn verhuizing naar Limburg is dit ook weer ingezakt.

Voor de jeugd is er heel lang geen plek geweest in de sporthal aan de Zevenhuizerstraat. Er werden tijdelijke oplossingen gezocht in de school de Biezen en in de kantine van de oude Bieshaar (sporthal). Begin jaren 90 brandde de Bieshaar af, er is toen een nieuwe spothal met twee zalen gebouwd. Hierdoor kreeg ook de jeugd weer ruimte om te kunnen tafeltennissen.

Tweede helft jaren 90 viel de SVH uit elkaar. Enkele verenigingen wilde zelfstandig verder gaan en er werd niet meer vergaderd tussen de verenigingen. De tafeltennissers bleven als enige vereniging over en officieel is de SVH pas in 2014 opgeheven.

Sinds het jaar 2000 wordt er standaard op 2e klasse niveau gespeeld door de Hooglandse senioren.

In 2002 zijn Jan Gerritsjans en Ronald Wanink begonnen met een nieuwe jeugdafdeling aan de Zevenhuizerstraat. In het voorjaar 2002 werd er voor het eerst weer met de jeugd deelgenomen aan de bondscompetitie. Geleidelijk aan groeide de jeugd en kwamen er steeds meer jeugdteams uit in de competitie.

In 2004 verhuisde de club naar wijkcentrum de Neng. Mark Staffhorst sloot zich als coach aan bij het jeugdkader. Dit bood nog meer mogelijkheden voor de groeiende jeugd. In 2009 kwam Hoogland zelfs met zeven teams uit in de jeugdcompetitie. Het eerste team was het niveau van de regio ontstegen en voor het eerst acteerde de Hooglandse tafeltennissers op landelijk niveau.

Een nieuwe stap werd gezet toen, de ervaren speler en trainer, Juliet van Veen zich aansloot bij de vereniging. Er ontstond een stabiele jeugdafdeling van zes teams en het eerste team wist het hoogste jeugdniveau (Landelijk A) van het land te halen. In het najaar van 2013 is opnieuw het landelijke niveau bereikt door de Hooglandse tafeltennissers.

Wist je dat?

• Marnix Bakker de eerste jeugdspeler was van Hoogland die op landelijk niveau speelde. Weliswaar bij Shot uit Soest.
  • Hoogland in het najaar 2009 voor het eerste landelijk niveau haalde bij de jeugd. In het voorjaar van 2011 werd er zelfs Landelijk A gespeeld.
  • Gert Jan Moerland kampioen werd van de jeugd en de provincie Utrecht in 1986.
  • Henk van de Coterlet al lid is sinds 1959 en bestuurslid is geweest van 1970 tot 1986.
  • Wim Bergsma al lid is sinds 1971.
  • Gerard van der Grift als Hooglander Amersfoorts kampioen is geweest.
  • Ron van de Grootheveen en Mark Staffhorst al lid zijn sinds de jeugd.